Inloggen

Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?

Nieuw bij SFB Horeca?

Aanmelden nieuwe gebruiker of heeft u problemen met inloggen?

Account Aanmaken
Inloggen

Hoe zet ik digitale kanalen in voor mijn horecazaak?

Het voelt soms alsof digitaliteit sneller gaat dan het licht. Het is dan ook van essentieel belang dat je als horecazaak up-to-date blijft en inspeelt op de wensen en behoeften van jouw gasten op digitaal vlak. Maar hoe doe je dat? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel vind je verschillende manieren hoe ingespeeld kan worden op het gebruik van digitale kanalen voor een horecazaak. Inclusief enkele tips en waarom het van belang is.

Waarom is het belangrijk?

Het gebruik maken van digitale kanalen geeft je niet alleen de mogelijkheid om een breder publiek te bereiken, ook kan de klantenbinding vergroot worden en de omzet verhogen. Het digitale tijdperk waarin we leven vraagt steeds meer van ons. Consumenten zoeken steeds vaker online naar informatie over restaurants en/of andere horecagelenheden voordat ze besluiten waar ze het terras op gaan of waar ze gaan eten. Aanwezig zijn op digitale kanalen is dus van essentieel belang. Vergroot je zichtbaarheid, val op en trek potentiële klanten naar jouw horecazaak.

Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten? En hoe kan ik inspelen op de wensen en behoeften van mijn potentiële klanten? Wij hebben voor jouw enkele tips, ideeën en suggesties opgesteld hoe jij digitale kanalen kan inzetten voor jouw horecazaak.

Creëer een aantrekkelijke website

Het hebben van een aantrekkelijke website is misschien wel een inkoppertje, maar enorm belangrijk. Steeds vaker browsen gasten op het internet zoekend naar een leuke horecatent om te borrelen of te eten. Val op met je website en maak het makkelijk en overzichtelijk voor de gebruiker. Zorg voor een overzichtelijke lay-out, heldere menu-opties en hoogwaardige foto’s van de gerechten, het interieur of andere sfeerbeelden.

Niet alleen de looks van de website zijn belangrijk om het aantrekkelijk te maken. Integreer ook reserveringsmogelijkheden en contactinformatie om het gebruiksgemak van de gasten te verhogen. Plaats actuele menu’s, openingstijden en eventuele speciale aanbiedingen op de website. Laat de bezoekers op de website reviews zien en benadruk de unieke kenmerken van jouw horecazaak. Let op dat het niet te ingewikkeld wordt, maar creëer toch die aantrekkelijke website waar gasten naar op zoek zijn. 

Sociale media marketing

Sociale media en digitale kanalen zijn niet meer weg te denken in ons leven. Continu wordt er gebruik gemaakt van sociale media. Dit is dan ook een mooie manier om hier op in te spelen. Het biedt een enorm bereik, mogelijkheden om de betrokkenheid te vergroten en merkbekendheid te versterken. Maar hoe kun je hier op in spelen? Deel regelmatige boeiende en aantrekkelijke inhoud, zoals gerechten, evenementen, updates, nieuw assortiment, acties of achter-de-schermen beelden. Sociale media brengt je direct in contact met de klanten, wat een mooie kans kan zijn. Ga de interactie aan, deel speciale aanbiedingen en promoot klantrecensies.

Het kan ook waardevol zijn om te kijken hoe concurrenten of andere horecazaken omgaan met sociale media. Wat wordt er zoal gedeeld? Hoe gaan andere zaken om met sociale media? Wat werkt wel of wat werkt niet? Door dit onderzoeken en hier op de juiste manier op in te spelen wordt de betrokkenheid van de volgers gestimuleerd en kunnen er veel reserveringen komen dankzij sociale media. Het vergroot dan ook niet alleen de online zichtbaarheid, maar het leidt ook tot grotere klantloyaliteit en herhaalbezoeken.

Online winacties

Wie heeft er nu geen zin in een gratis lunch of een bierproeverij met vrienden? Bedenk vette online winacties en vergroot het netwerk. Creëer betrokkenheid en maak jezelf bekend door unieke ervaringen en winacties te bieden. Het hoeft niet duur te zijn om iets gaafs te verzinnen. Speel in op de digitale kanalen en zorg voor positieve interactie met (potentiële) klanten. 

 

Online reserveringen

Ook het hebben van een goed werkend reserveringssysteem sluit aan bij het inzetten van de digitale kanalen. Het is hierin belangrijk dat er wordt meegegaan met de tijd. Het belang van het online reserveren is enorm. Niet alleen scheelt het tijd voor een horecazaak doordat er minder telefoontjes komen. Ook biedt het een enorme boost in gebruiksgemak voor gasten. Tegenwoordig gaan de klanten er dan ook vanuit dat eenvoudig online gereserveerd kan worden. Daarnaast zal het gehele reserveringsproces in efficiëntie toenemen als de mogelijkheid geboden wordt om online te kunnen reserveren. Gasten kunnen hierdoor eenvoudig hun gewenste datum, tijd en aantal personen selecteren. Het voorkomt overboekingen en wachttijden en de klanttevredenheid zal toenemen. Een mooi voorbeeld is het online boeken van een excursie bij La Trappe.

Gebruik van QR codes, een online menu en -bestellingen

Door gebruik te maken van een online menu en bestellingsysteem, samen met het gebruik van QR codes kunnen klanten op een gemakkelijke manier het menu bekijken en direct bestellen via hun de telefoon. Met het scannen van QR codes wordt niet alleen het personeel ontlast van extra werkzaamheden, ook wordt de klantervaring verbeterd als dit op de juiste manier werkt. Al met al zal het bestelproces verbeterd worden. Het biedt klantgemak, bespaart kosten en verminderd wachttijden. Het verhoogt klanttevredenheid wat zal leiden tot herhaalbezoeken. 

Ondanks dat er gebruik gemaakt wordt van online menu's en het bestellen via een online bestelsysteem hoeft de oorspronkelijke menu- en drankenkaart niet vervangen te worden. Ook deze is zeer waardevol! Ook een goede bierkaart voor de horeca is tegenwoordig onmisbaar. Wil je meer weten over een bierkaart voor in de horeca?

E-mailmarketing

E-mailmarketing, ook zo’n digitaal kanaal dat van cruciaal belang is. Het maakt directe communicatie mogelijk met zowel bestaande als potentiële gasten. Denk aan het regelmatig versturen van (gepersonaliseerde) nieuwsbrieven met informatie over speciale aanbiedingen, seizoensgebonden menu’s of aankomende evenementen. Om een klantenbestand op te bouwen is het belangrijk om e-mailadressen te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld door iets op de website te plaatsen, door een online reserveringssysteem of sociale media. Combineer alle digitale kanalen en speel hier op de juiste manier op in, 1 + 1 = 2. 

Online recensies en beoordelingen

Het inspelen op en het krijgen van online recensies en beoordeling is belangrijk omdat het de reputatie en geloofwaardigheid beïnvloedt van (potentiële) gasten. Steeds vaker worden de recensies gecheckt voordat een reservering wordt gemaakt. Gasten zijn sneller geneigd te reserveren als de recensies goed zijn. Herkenbaar toch? Het actief reageren op positieve recensies toont waardering voor klanten en stimuleert de betrokkenheid. Ook door te reageren op negatieve reviews met empathie en het aanbieden van oplossingen toont professionele service en laat ook zien dat reviews serieus genomen worden. Dus versterk de reputatie, verbeter de kwaliteit en betrokkenheid en luister naar je klanten. 

Live-streaming evenementen

Een andere mogelijkheid om meer klanten binnen te halen, aan de hand van digitale kanalen is het live-streamen van evenementen. Van muziekoptredens tot sportevenementen. Het vergroot merkbekendheid en creëert interactie met klanten. Het is een creatieve manier om klanten te betrekken en nieuwe doelgroepen aan te trekken.

Werk samen met foodbloggers en influencers

Het samenwerken met foodbloggers of influencers heeft de potentie om een groter publiek te bereiken en de bekendheid te vergroten. Dit kan gedaan worden door bloggers of influencers uit te nodigen voor proeverijen, evenementen of andere gelegenheden. Dit kan nieuwe klanten trekken, de geloofwaardigheid verhogen en het bereik van de horecazaak vergroten. Het bevordert dan ook goede mond-tot-mondreclame. Ga op zoek naar een leuke passende blogger of influencer en ga de interactie aan. 

Conclusie

Digitaliteit gaat ontzettend snel. Het is dan ook belangrijk dat je up-to-date blijft van de laatste nieuwtjes om hier op de juiste manier op in te spelen. Dat kan soms lastig zijn, maar door gebruik te maken van deze manieren biedt dat genoeg perspectief om mee te beginnen. De voordelen zijn enorm. Van het bereiken tot een groter publiek tot het verbeteren van klantbinding en het verhogen van de omzet.

Consumenten zoeken steeds vaker online waardoor het belangrijk is om op alle kanalen aanwezig te zijn. Door gebruik te maken van de juiste aanpak liggen er mooie kansen die vooralsnog door veel horecazaken onbenut zijn. Dus grijp deze kansen en benut ze. Ontwikkel een digitale strategie, wees niet bang om te investeren en ga mee met de tijd. Hoe moeilijk dat soms ook is. Wil je graag in contact komen met ons? Klik op onderstaande button: